VSync: Co to je a proč je důležitý pro hraní her?

Co Je Vsync

Synchronizace snímkové frekvence

Synchronizace snímkové frekvence, neboli V-Sync, je technologie, která synchronizuje obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS), které generuje grafická karta. V podstatě to znamená, že V-Sync se snaží zabránit trhání obrazu (screen tearingu), což je vizuální artefakt, který se objevuje, když se na obrazovce zobrazí části dvou nebo více snímků najednou.

Představte si to takto: váš monitor má obnovovací frekvenci 60 Hz, což znamená, že se obraz obnovuje 60krát za sekundu. Pokud vaše grafická karta generuje 100 snímků za sekundu, monitor nestíhá zobrazovat všechny snímky a dochází k trhání obrazu. V-Sync tento problém řeší tím, že synchronizuje počet snímků generovaných grafickou kartou s obnovovací frekvencí monitoru. To znamená, že pokud je zapnutý V-Sync a váš monitor má obnovovací frekvenci 60 Hz, grafická karta bude generovat maximálně 60 snímků za sekundu.

Výsledkem je plynulejší a konzistentnější obraz bez trhání. Na druhou stranu může V-Sync způsobit mírné zpoždění vstupu (input lag), protože grafická karta musí čekat na synchronizaci s monitorem. To může být problém v rychlých hrách, kde je důležitá rychlá odezva.

V-Sync má své klady a zápory. Je to užitečná technologie pro plynulejší obraz, ale může způsobit zpoždění vstupu. Zda je V-Sync pro vás to pravé, záleží na vašich preferencích a typu her, které hrajete.

Eliminace trhání obrazu (tearing)

Jedním z hlavních důvodů, proč se o V-Sync zajímat, je eliminace trhání obrazu (screen tearing). Představte si, že hrajete hru a obrazovka se najednou rozdělí horizontální čárou, přičemž horní a dolní část obrazu zobrazují mírně odlišné snímky. To je trhání obrazu a je to způsobeno nesynchronizací grafické karty a monitoru.

Grafická karta obvykle odesílá snímky do monitoru co nejrychleji. Pokud ale monitor nestíhá zobrazovat snímky stejnou rychlostí, jakou je grafická karta odesílá, může dojít k trhání obrazu. V-Sync tento problém řeší synchronizací obnovovací frekvence monitoru s počtem snímků za sekundu (FPS), které grafická karta generuje.

Když je V-Sync zapnutý, grafická karta čeká, až monitor dokončí vykreslování aktuálního snímku, než odešle další. Tím se zabrání trhání obrazu a zajistí se plynulejší herní zážitek.

Vliv na input lag

V-Sync, neboli vertikální synchronizace, má přímý dopad na input lag, tedy prodlevu mezi vaším povelem z klávesnice, myši nebo ovladače a jeho zobrazením na obrazovce. Jak to celé funguje? Váš počítač neustále generuje snímky (frames) a posílá je na monitor. Pokud je V-Sync vypnutý, grafická karta posílá snímky na monitor, jakmile jsou hotové, bez ohledu na to, v jaké fázi obnovovací frekvence se monitor nachází. To může vést k tzv. trhání obrazu (screen tearing), kdy se na obrazovce zobrazí části dvou a více snímků najednou.

A tady přichází na scénu V-Sync. Jeho úkolem je synchronizovat snímkování grafické karty s obnovovací frekvencí monitoru. Jinými slovy, grafická karta čeká, až monitor dokončí vykreslování jednoho snímku, a teprve poté odešle další. Tím se eliminuje trhání obrazu, ale zároveň se zvyšuje input lag. Proč? Protože grafická karta musí čekat, a to i v případě, že má nový snímek připravený dříve.

Pro hráče, kteří vyžadují rychlou odezvu, jako jsou ti, co holdují akčním hrám nebo online střílečkám, může být zvýšený input lag způsobený V-Sync nežádoucí. V takových případech je lepší V-Sync vypnout a smířit se s případným trháním obrazu. Na druhou stranu, pro hry, kde o rychlost až tolik nejde, jako jsou strategické hry nebo RPG, může být V-Sync vítanou funkcí, která zlepší vizuální stránku hry.

Adaptivní synchronizace (FreeSync/G-Sync)

Vysvětlili jsme si, co je VSync, a jak ovlivňuje hraní her. Teď se podíváme na jeho modernější alternativy: FreeSync a G-Sync. Tyto technologie, souhrnně nazývané "adaptivní synchronizace", řeší problémy s trháním obrazu a zpožděním vstupu způsobené VSync jiným způsobem. Místo synchronizace s obnovovací frekvencí monitoru se synchronizují s grafickou kartou.

Představte si to jako tanec, kde grafická karta vede a monitor se přizpůsobuje jejímu tempu. Výsledkem je plynulejší obraz bez trhání, a to i v případě, že vaše grafická karta nestíhá držet krok s obnovovací frekvencí monitoru. Navíc se snižuje zpoždění vstupu, takže vaše akce ve hře jsou okamžitě viditelné na obrazovce.

FreeSync je technologie vyvinutá společností AMD, zatímco G-Sync pochází od Nvidie. Obě fungují na podobném principu, ale liší se v implementaci a kompatibilitě. FreeSync je otevřený standard, takže jej podporuje širší škála monitorů a grafických karet. G-Sync vyžaduje speciální hardware v monitoru, což ho činí dražším, ale zároveň nabízí potenciálně lepší výsledky.

Ať už zvolíte FreeSync nebo G-Sync, adaptivní synchronizace přináší do hraní her významné zlepšení. Pokud vám záleží na plynulosti obrazu a rychlé odezvě, určitě se poohlédněte po monitoru a grafické kartě, které tuto technologii podporují.

Vhodné využití Vsync

VSync, neboli vertikální synchronizace, je technologie synchronizující obnovovací frekvenci vaší grafické karty s obnovovací frekvencí vašeho monitoru. Zní to složitě, ale ve skutečnosti je to docela jednoduché. Představte si to jako synchronizaci dvou ozubených kol. Pokud se otáčejí stejnou rychlostí, vše běží hladce. Pokud ne, dochází k trhání obrazu, tzv. tearingu. VSync tento problém řeší tím, že nutí grafickou kartu, aby čekala na monitor, než zobrazí další snímek. Výsledek? Hladší obraz bez rušivého trhání.

Kdy je tedy vhodné VSync zapnout? Především v situacích, kdy vaše grafická karta produkuje mnohem více snímků za sekundu (FPS), než zvládne zobrazit váš monitor. Typicky se to děje u méně náročných her nebo starších titulů. VSync zde pomůže eliminovat tearing a zajistit plynulejší herní zážitek.

Na druhou stranu, VSync není bez nevýhod. Zapnutí VSync může vést k mírnému nárůstu vstupního zpoždění, tzv. input lagu. To znamená, že vaše akce na myši nebo klávesnici se na obrazovce projeví s nepatrným zpožděním. Pro běžné uživatele to nemusí být patrné, ale pro vášnivé hráče, zejména v kompetitivních hrách, může být i malý input lag zásadní.

V konečném důsledku je zapnutí VSync otázkou osobních preferencí a typu hry, kterou hrajete. Pokud vám nevadí mírný input lag a chcete si užít plynulejší obraz bez tearingu, VSync je pro vás to pravé. Pokud ale hrajete kompetitivní hry, kde je rychlost reakce klíčová, je lepší VSync vypnout a smířit se s případným tearingem.

Publikováno: 18. 06. 2024

Kategorie: technologie

Autor: LeosZadrazil

Tagy: co je vsync | vysvětlení, co je vsync